Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden Cipres
E-mail: info@hacchi.nl
Website: https://www.hacchi.nl

Definities:

  1. Cipres: Cipres, gevestigd te Apeldoorn onder KvK nr. 81897707.
  2. Klant: degene met wie Cipres een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: Cipres en klant samen.
  4. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 1 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Cipres.
  2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
  3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.

Artikel 2 – Prijzen

  1. Alle prijzen die Cipres hanteert zijn in euro’s, zijn inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
  2. Alle prijzen die Cipres hanteert voor zijn producten, op zijn website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan Cipres te allen tijde wijzigen.
  3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Cipres niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
  4. De consument heeft tot recht om een overeenkomst te ontbinden als gevolg van een prijsverhoging zoals bedoeld in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van wettelijke regeling.

Artikel 3 – Monsters en modellen

Indien de klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen ander rechten ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij partijen uitdrukkelijk hebben afgesproken dat de te leveren producten met het monster of model overeenstemmen.

Artikel 4 – Betalingen en betalingstermijn

  1. Cipres mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het overeengekomen bedrag verlangen.
  2. De klant dient betalingen achteraf binnen 14 dagen na levering te hebben voldaan.
  3. Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat Cipres de klant een aanmaning hoef te sturen c.q. in gebreke hoef te stellen.
  4. Cipres behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling dan wel zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van diensten of producten.

Artikel 5 – Betalingen en betalingstermijn

Artikel 6 – Gevolgen van niet tijden betalen

  1. Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Cipres gerechtigd de wettelijke rente van 2% per maand voor niet handelstransacties in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
  2. Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien de buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Cipres.
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  4. Wanneer de klant niet tijdig betaald, mag Cipres zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Cipres op de klant onmiddellijk opeisbaar.
  6. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Cipres, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Cipres te betalen.

Artikel 7 – Recht van reclame

  1. Zodra de klant in verzuim is, is Cipres gerechtigd het recht van reclame in te roepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.
  2. Cipres roept het recht van reclame in door middel van een schriftelijke of elektronische mededeling.
  3. Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, dient de klant producten waar dit betrekking op heeft onmiddellijk te retourneren aan Cipres, tenzij partijen hierover andere afspraken maken.
  4. De kosten voor het terughalen of -brengen van de producten komen voor rekening van de klant.

Artikel 8 – Herroepingsrecht

  1. Een consument kan een online aankoop gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van reden ontbinden op voorwaarde dat:
  • Het product niet is gebruikt
  • Het geen product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
  • Het geen product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
  • Het geen product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen (ondergoed, badkleding, enz.)
  • De verzegeling nog intact is, indien het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud (dvd’s, cd’s, etc.)
  • Het product of dienst geen logies, reis, restaurantbedrijf, vervoer, cateringsopdracht of vorm van vrijetijdsbesteding betreft.
  • Het product geen los tijdschrift of losse krant is.
  • De consument niet heeft afgezien van zijn herroepingsrecht.
  1. De bedenktijd van 14 dagen zoals in lid 1 genoemd, vangt aan:
  • Op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling.
  • Zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen.
  1. De consument kan zijn beroep op het herroepingsrecht kenbaar maken via info@hacchi.nl, indien gewenst met behulp van het herroepingsformulier dat via de website van Cipres, Hacchi.nl, kan worden gedownload.
  2. De consument is verplicht her product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te retourneren aan Cipres, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.

Artikel 9 – Vergoeding van bezorgkosten

  1. Indien de consument tijdig van zijn herroepingsrecht gebruik heeft gemaakt en als gevolg daarvan tijdig de volledige bestelling aan Cipres heeft geretourneerd, dan zal Cipres eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig en volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.
  2. De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van Cipres voor zover de volledige bestelling wordt geretourneerd.

Artikel 10 – Vergoeding retourkosten

Indien de consument een beroep doet op herroepingsrecht en de volledige bestelling tijdig retourneert, dan komen de kosten voor het retourneren van de volledige bestelling voor rekening van de consument.

Artikel 11 – Opschortingsrecht

Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 12 – Retentierecht

  1. Cipres kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant onder zich houden, totdat de klant nog alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van Cipres heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
  2. De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog betalingen verschuldigd is aan Cipres.
  3. Cipres is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.

Artikel 13 – verrekening

Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Cipres te verrekenen met een vordering op Cipres.

Artikel 14 – Eigendomsvoorbehoud

  1. Cipres blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant volledig heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen ten aanzien van Cipres op grond van wat voor met Cipres gesloten overeenkomst dan ook, met inbegrip van vorderingen inzake het tekortschieten in de nakoming.
  2. tot die tijd kan Cipres zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
  3. Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bewaren.
  4. Indien Cipres een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst als ontbonden en heeft Cipres het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente te bevorderen.

Artikel 15 – Levering

  1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
  2. Levering vindt plaats bij Cipres, tenzij partijen anders zijn overeengekomen.
  3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de klant aangegeven adres.
  4. Indien de overeengekomen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft Cipres het recht om zijn verplichtingen op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan.
  5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, met als gevolg dat de klant een verlate levering niet aan Cipres kan tegenwerpen.

Artikel 16 – Levertijd

  1. De door Cipres opgegeven levertijden zijn indicatief en geven de klant bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
  2. De levertijd vangt aan op het moment dat de klant het (elektronische) bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een (elektronische) bevestiging heeft gekregen van Cipres.
  3. Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft de klant geen recht op schadevergoeding en evenmin het recht om de overeenkomst te ontbinden, tenzij Cipres niet binnen 14 dagen na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand kan leveren of partijen hierover iets anders hebben afgesproken.

Artikel 17 – Feitelijke levering

De klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de door hem bestelde producten tijdig kan plaatsvinden.

Artikel 18 – Transportkosten

Transportkosten zijn voor rekening van de klant, tenzij partijen hierover iets anders hebben afgesproken.

Artikel 19 – Verpakking en verzending

  1. Indien de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan dient de klant, alvorens het product in ontvangst te nemen, hiervan door de expediteur c.q. bezorger een aantekening te laten maken, bij gebreke waarvan Cipres niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
  2. Indien de klant zelf voor transport van een product zorgdraagt, dient hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of verpakking voorafgaand aan het vervoer te melden aan Cipres, bij gebrek waarvan Cipres niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.

Artikel 20 – Bewaring 

  1. Indien de klant bestelde producten pas later afneemt dan de overeengekomen leveringsdatums, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant.
  2. Eventuele extra kosten als gevolg van vroegtijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de klant.

Artikel 21 – Garantie

  1. De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk(e) fabricage, constructie of materiaal.
  2. De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen, aangebrachte wijzigen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant, alsmede wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
  3. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant komen of van een derde die het producten ten behoeve van de klant in ontvangst neemt.

Artikel 22 – Ruilen

  1. Het ruilen van gekochte artikelen is alleen mogelijk indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:
  • Ruilen vindt plaats binnen 14 dagen na aankoop tegen overlegging van de originele factuur
  • Het product wordt teruggebracht in de originele verpakking c.q. met de nog aangehechte originele (prijs)kaartjes
  • Het product is nog niet gebruikt
  1. Afgeprijsde artikelen, niet-houdbare artikelen zoals levensmiddelen, op maat gemaakte artikelen of speciaal voor de klant aangepaste artikelen kunnen niet worden geruild.

Artikel 23 – Vrijwaring

De klant vrijwaart Cipres tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Cipres geleverde producten en/of diensten.

Artikel 24 – Klachten

  1. De klant dient een door Cipres geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant Cipres zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
  3. Consumenten dienen Cipres uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.
  4. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Cipres in staat is hierop adequaat te reageren.
  5. De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
  6. Indien een klacht betrekking heeft op een lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Cipres gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen. 

Artikel 25 – Ingebrekestelling

  1. De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Cipres.
  2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling Cipres ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.

Artikel 26 – Hoofdelijke aansprakelijkheid klant

Als Cipres een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Cipres verschuldigd zijn.

Artikel 27 – Aansprakelijkheid Cipres

  1. Cipres is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover de schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Indien Cipres aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
  3. Cipres is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
  4. Indien Cipres aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.

Artikel 28 - Vervaltermijn

Elk recht van de klant op schadevergoeding van Cipres vervalt in elk 12 maanden na de gebeurtenis waaruit aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 29 - Recht op ontbinding

  1. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Cipres toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
  2. Is de nakoming van de verplichten door Cipres niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Cipres in verzuim is.
  3. Cipres heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien Cipres kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal nakomen.

Artikel 30 – Overmacht

  1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Cipres in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan Cipres kan worden toegerekend in een van de wil van Cipres onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in de redelijkheid niet van Cipres kan worden verlangd.
  2. Tot in de lid 1 genoemde overmacht situatie worden ook – docht niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteit- internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
  3. Indien zich een overmacht situatie voordoet waardoor Cipres 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichten opgeschort totdat Cipres er weer aan kan voldoen.
  4. Vanaf het moment dat een overmachtssituatie ten minste 30 kalanderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
  5. Cipres is een overmacht situatie geen enkele(schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmacht toestand enig voordeel geniet.

Artikel 31 – Wijzing van de overeenkomst

  1. Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
  2. Voorafgaand lid is niet van toepassing bij producten die zijn afgenomen in een fysieke winkel. 

Artikel 32 – Wijziging algemene voorwaarden

  1. Cipres is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
  2. Wijzingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
  3. Grote inhoudelijke wijzingen zal Cipres zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
  4. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijzing van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen. 

Artikel 33 – Overgang van rechten

  1. Rechten van de klant uit een overeenkomst kunnen partijen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Cipres.
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk wet boek

Artikel 34 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig og vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichts in de buurt komt van wat Cipres bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 35 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepadsing.
  2. De Nederlandse rechter is het arrondissement waar Cipres is gevestigd/ praktijk houdt/ kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. 

Opgesteld op 16 juni 2023